Karácsonyi online vásárlás: álom vagy rémálom? A meleg szobából kattintgatva ajándékot venni szinte már természetes – de a kényelmes fotelben üldögélve se felejtsük el, hogy az online vásárlásnak komoly buktatói lehetnek! Csapó Csilla, a Fejér Vármegyei Békéltető Testület elnöke mesélt a leggyakoribb csapdákról, és arról, mire érdemes odafigyelni, hogy a karácsonyi ajándékozás öröme ne váljon rémálommá.
Felgyorsult világunkban a szokásaink jelentősen átalakultak. Igaz ez az emberi kapcsolatainkra, de igaz a mindennapi tevékenységeinkre is. Ezért ma már általános tapasztalat, hogy sokan idő hiányában, kényelemből, a technika fejlődését kihasználva online vásárolnak.
Csapó Csilla, a Fejér Vármegyei Békéltető Testület elnöke úgy véli, valóban rendkívül kényelmes a fotelből a karácsonyi ajándékok megvásárlása és kétségtelenül számos előnnyel bír a vásárlás ezen formája, hiszen nem kell az ilyenkor megnövekedett tömegben és forgalomban személyesen jelen lennünk, hanem a meleg szobából intézhetjük a szeretteink fenyőfa alá kerülő meglepetéseit. De azért érdemes óvatosnak lenni! – teszi hozzá. Ebben segít a békéltető testület vadonatúj közösségi oldala is, melyet most indított el a szervezet.
S hogy az örömből ne üröm legyen, érdemes néhány dologra odafigyelnünk. Ezekről mesélt a feol.hu-nak a szakember.
– Az online shop weboldalán – amelyen keresztül a terméket meg szeretnénk vásárolni – mindig nézzük meg az eladó vállalkozás megnevezését és ellenőrizzük székhelycímét – javasolja Csapó Csilla. – Lehetőség szerint ne vásároljunk olyan webáruházból, ahol a terméket értékesítő vállalkozás székhelye nem Magyarországon belül található. A magyar vállalkozások tevékenységét ugyanis a magyar hatóságok ellenőrzik. Ezen magyar vállalkozások szabálytalan gyakorlatával, hibás termékértékesítésével vagy szolgáltatásnyújtásával szemben indított fogyasztói jogvitákban a békéltető testületeknek is minden esetben van lehetősége eljárni. A békéltető testületek eljárása során a magyar vállalkozások együttműködése kötelező, ennek megsértése a vállalkozás részről bírságfizetési kötelezettséget von maga után.
Külföldi oldalak
Abban az esetben, ha a terméket vagy szolgáltatást értékesítő vállalkozás székhelye ugyan nem Magyarországon, hanem az Európai Unión belül van vagy az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában, akkor a határon átnyúló fogyasztói jogviták, panaszok rendezésében kiemelt szerepe van a jelenleg még a Nemzetgazdasági Minisztériumon, 2025. január 1-től a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságon belül működő Európai Fogyasztói Központnak (EFK), tudjuk meg a fogyasztóvédőtől. Ám – teszi hozzá – az EFK sem mindenható és kizárólag azon vállalkozások felé tudja képviselni a magyar fogyasztók érdekeit, amelyek vele együttműködnek. Ezek száma pedig limitált.
– Így mindenképpen azt javaslom, hogy ilyen esetekben legyenek körültekintőek, olvassák el az online oldalakon a külföldi vállalkozásokról szóló véleményeket és ha ezek alapján is megbízhatónak találják a külföldi eladót, csak akkor rendeljenek tőle – erősíti meg a szakember.
– Az Európán kívüli vállalkozásokat – bármilyen előnyösnek is mutatkozik egy adott vásárlás – lehetőség szerint kerüljék, ha tőlük rendelnek, a magyar hatóságok vagy a békéltető testületek jogvitáikban nem fognak tudni segítséget nyújtani! De minden esetben nagyon fontos, hogy különösen vigyázzanak adataikra, elsősorban bankkártya kódjaikra, ezeket soha ne mentsék a vállalkozások weboldalán, mert tapasztalataink szerint nagyon gyakoriak a visszaélések. Az is legyen gyanús, ha a vásárlás weboldalon a vállalkozás pontos megnevezését nem találják vagy a vállalkozás nem teszi közzé weboldalán az általános vásárlási vagy szállítási feltételeit -mondja Csapó Csilla.
Alapos tájékozódás
– A vásárlandó termék vagy rendelt szolgáltatás jellemzőit, részletes leírását mindig alaposan olvassák el, hiszen pontosan arra a termékre vagy szolgáltatásra tarthatnak igényt – például megjelölt tartozékokkal, kiegészítőkkel, jellemzőkkel -, ami a weboldalon szerepel. Érdemes képernyőfotót készíteni a rendelt termék weboldaláról, hiszen hibás teljesítés esetén a rendelés tartalmát a fogyasztónak kell igazolnia – hangzik a jó tanács.
Mégsem kell?
A fogyasztó az online módon történő vásárlás esetén a termék kézhezvételét követő 14 napon belül a jogügylettől indoklás nélkül elállhat – mondja a békéltető testület elnöke, ám ezt nem lehet elégszer ismételni.
– Ebben az esetben a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket – azaz általában a szállítási és csomagolási költségeket – is.
Fontos, hogy a vállalkozás visszatérítési kötelezettsége nem áll fenn, amíg a fogyasztó nem szolgáltatta vissza az árut, vagy legalább is kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte – teszi hozzá a fogyasztóvédő, ahogy azt is: sokan nem tudják, hogy a termék visszaküldésének a költsége a fogyasztót terheli, kivéve, ha a vállalkozás ezt a költséget kifejezetten átvállalta tőle vagy ha a vállalkozás vállalta, hogy az árut maga fuvarozza vissza.
Visszaküldés előtt: használhatom a terméket?
Gyakran felmerül az a kérdés is, hogy mit tehet a fogyasztó azzal az áruval, amelyet egyébként 14 napon belül a vállalkozásnak vissza kíván küldeni.
– Fontos, hogy a hatályos jogszabályok alapján a fogyasztót csak az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használati jog illeti meg, ezen felül nem használhatja a vásárolt terméket. A fogyasztó ilyenkor felel az esetlegesen jogszerűtlen használatból eredő értékcsökkenésért és ezen esetekben nem illeti meg a teljes vételár visszakövetelésének a joga – szögezi le a szakember, aki elárulja: ilyen eset volt a békéltető testület előtt, amikor a fogyasztó bár 14 napon belül elállt az elektromos roller megvásárlásától és a terméket visszaküldte, de a vállalkozás a vételár 80 százalékát térítette csak vissza számára, mert az elektromos rollerrel a fogyasztó ez alatt a két hét alatt már nagyobb távolságot – több száz kilométert – tett meg.
Utánvét után: nem veszem át?
Sokan úgy gondolják, hogy nyugodtan megtehetik, hogy az utánvéttel történő fizetés választása esetén a megrendelt és a vállalkozás által kiszállított terméket egyszerűen nem veszik át.
– Ne felejtsük azonban el, hogy a megrendelés folyamata során a fogyasztó és a vállalkozás egymással szerződést kötnek, mely szerződésből kötelezettségek és jogok fakadnak nem csak a vállalkozás számára, de a fogyasztó számára is! A vállalkozásnak a kötelezettsége a termék meghatározott áron és tartalommal történő kiszállítása a fogyasztó részére, a fogyasztó kötelezettsége pedig a termék átvétele és a vételár kifizetése – mutat rá a fogyasztóvédő, aki szerint, ha jelzés nélkül a fogyasztó a terméket nem veszi át, úgy a vállalkozásnak kára keletkezhet – például a szállítás és a csomagolás költsége -, melyet kárként joggal követelhet a fogyasztótól.
– Sajnos a békéltető testületek előtt nagyon sok az online vásárlásból eredő probléma, melyeknek egy jelentős része az átgondolatlan és figyelmetlen fogyasztói magatartás következménye. Ha óvatosabban és körültekintőbben járunk el az online vásárlásaink során, akkor a vásárlásnak ez a kényelmes és időt megtakarító formája valóban öröm lehet nem csak magunknak, hanem azoknak is, akiknek a vásárolt terméket ajándékként szánjuk.
Forrás: FEOL