Fogyasztóvédelmi tanácsok a nyári szezonra


A nyár a kikapcsolódás, a pihenés, és szerencsés esetben a nyaralás időszaka. Fogyasztóként igyekszünk ár-érték arányban a legkedvezőbb lehetőségek felkutatására, amelyhez ma már az online világ is segítségünkre lehet. A későbbi kellemetlenségek elkerülése érdekében fontos azonban, hogy minden esetben kellő körültekintéssel, tudatos fogyasztóként járjunk el. 

Belföldi utazásainkhoz – a hazai szabályozás néhány szegmensének bemutatása révén – az alábbi tájékoztatás kíván segítséget nyújtani.
Szállást is egyre többen az interneten keresünk. Ennek számos előnye van, hiszen össze tudjuk hasonlítani a szállásadókat, megnézhetjük a fogyasztói értékeléseket. Sajnos azonban előfordulhat, hogy az online meghirdetett szállás a valóságban nem úgy néz ki, mint a képeken. Fogyasztóvédelmi szempontból gyakori panasznak mondhatóak továbbá az árfeltüntetéssel kapcsolatos hibák, hiányosságok, illetve a kuponos értékesítéssel kapcsolatos kifogások is. Megtévesztő mulasztásnak minősülhet például, ha a vállalkozás előzetesen elhallgatja, hogy az erkélyes szobáért vagy a klímaberendezés használatáért felárat kell fizetni. A későbbi bizonyíthatóság érdekében tehát javasolt a szállásfoglalás folyamatát lementeni (pl. képernyőfotók formájában).

Ha belföldi utazásunk során taxit veszünk igénybe, a következőkre mindenképp fordítsunk figyelmet. Magyarországon a taxi szolgáltatás hatósági áras, tehát az érvényességi terület szerint illetékes települési önkormányzat – a Fővárosban a Fővárosi Önkormányzat – képviselő-testülete rendeletben állapítja meg a személytaxi-szolgáltatásért felszámítható árat és annak alkalmazási feltételeit. Az előbb említett viteldíjakat viteldíjtáblázat tartalmazza, amelyet a jobb oldali hátsó ablak alsó részén és a jobb oldali első ülés előtt jól látható helyen kell elhelyezni. Utazás előtt nézzük meg, hogy megfelelően van-e elhelyezve a viteldíjtáblázat! Figyeljünk, hogy a sofőr alkalmazza-e a taxamétert, a díjtáblázatnak megfelelően állítja-e be az utazás megkezdésekor, a jelzett alapdíj megfelel-e a díjtáblázatnak. Fontos tisztában lennünk azzal is, hogy taxival történő utazáskor is biztosítani kell a fogyasztók számára az elektronikus fizetési lehetőséget, ennek hiánya jogsértő. 

A szünidő alatt sok gyermek vesz részt különböző táborokban. Hatalmas a választék a napközis lehetőségektől az ottalvós táborokig, a programok és az árak is széles skálán mozognak. Érdemes körültekintően eljárni, és előzetesen tájékozódni a táborozás részleteiről, a befizetendő díjért biztosított szolgáltatások pontos köréről. A fogyasztóvédelmi hatóság – többek között – annak vizsgálatára jogosult, hogy a táborral kapcsolatos tájékoztatás nem minősül-e megtévesztőnek, és a gyerekek valóban az előzetesen ígért szolgáltatásokat kapják-e a táborban. 

Lényeges, hogy ha panaszunk van, akkor azt először közvetlenül a vállalkozással próbáljuk rendezni. Ha a vállalkozással történő kapcsolatfelvétel nem vezet eredményre, akkor lehetőségünkben áll a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a békéltető testület segítségét kérni.

Az elérhetőségek megtalálhatóak a Fogyasztóvédelmi Portálon: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/hova_fordulhatok

Forrás: Fogyasztóvédelmi portál