Sosem szabad elfelejteni, hogy a vállalkozások, cégek vannak a fogyasztókért és nem fordítva – mondta Dr. Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke, aki szerint a fogyasztói panaszok nagy többsége elkerülhető lenne.
Mindig történnek hibák, hiszen a vállalkozásokat is emberek irányítják. De még abban az esetben is, amikor egy cég mindent megtesz a problémák elkerüléséért, akadnak nézeteltérések fogyasztó és eladó között.
Dr. Vári Kovács József szerint, ahhoz, hogy ezek a panaszok ne fajuljanak el, tudni kell kezelni a helyzetet.
– Az első, amit tudatosítania kell egy vállalkozásvezetőnek magában és az alkalmazottaiban is, hogy a cég van a fogyasztókért és nem fordítva – hangsúlyozza a szakember, aki azt is hozzátette: amennyiben a vásárló fogyasztói kifogást jelent be s netán a panaszkönyvet kéri, a cégeknek mindent meg kell tennie azért, hogy az ügyet kivizsgálják, a javítást minél előbb kivitelezzék, illetőleg az egyéb szavatossági igényt elbírálják és a döntést korrektül megindokolják.
Dr. Vári Kovács József szerint azok az ügyek, melyekben a békéltető testület segítségét kérik, már egy kicsit komolyabbak: olykor több millió forintról van szó.
– Szerencsére ma már termékbemutatóval kapcsolatos panasszal gyakorlatilag nem foglalkozunk, viszont az e-kereskedelemből eredő jogvitákból, az építési szavatossági és a használt autó vásárlásokhoz kötődő ügyekből sok van. Ha már jogi útra terelődött a kérdés, akkor is azt javaslom a cégeknek – és a fogyasztóknak is – igyekezzenek kompromisszumot kötni, és nem hátráltatni az eljárást. Sajnos sok olyan esettel foglalkozunk, amikor egy kis fogyasztói tudatossággal megelőzhető lenne a konfliktus. Ha nagyobb értékű vásárlásról van szó, érdemes mindig utána járni a cégeknek. A cégadatok már elérhetőek az interneten és a különböző fórumokon mások véleményét is elolvashatjuk. Nagy valószínűséggel az a cég, amelyről sok negatív kritika került fel, valóban nem a legmegbízhatóbb. Amennyiben pedig használt autóvásárlásról, vagy akár építkezésről beszélünk, a vásárlás vagy az előleg letétele előtt kérjük ki egy szakember véleményét – tanácsolja az elnök, aki azt is kihangsúlyozza, hogy ha a fogyasztó eljutott odáig, hogy a békéltető testülethez fordul, akkor mindig fogalmazza meg magában, hogy mi az, amit el szeretne érni, vagy éppen elérhet és mérlegelje, hogy megéri-e ez a kitűzött cél a fáradtságot.