Ha hibás, az akciósat is cserélni kell! Ezekre figyeljünk vásárlásnál!


Nyakunkon az iskolakezdés és a boltok ezzel összefüggő leárazási akciói. Fontos tudni, hogy az akciósan vett, de hibás termékekre is ugyanúgy kérhető a csere, a javítás. A békéltető testület hasznos tanácsokkal segít eligazodni a jótállási útvesztőkben. Nézzük, milyen jogai is vannak a vásárlónak, nem csak ilyenkor, iskolakezdéskor!

Nyakunkon az iskolakezdés, megérkezett a boltok leárazási hulláma is. „Szakmányban” veszik a szülők a tan- és sportszereket, érdemes azonban tudni, hogy a kedvezményes termékekre ugyanazok a kötelezettségek vonatkoznak, mint drága társaikra! Minden eddiginél átfogóbb tanszerellenőrzést végzett el a fogyasztóvédelem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából: színes ceruzákat, zsírkrétákat, temperákat, vízfestékeket, tolltartókat ellenőriztek, az 59 termék közül hat nem felelt meg a követelményeknek. A hatóság már intézkedett arról, hogy a nem megfelelő eszközök lekerüljenek az üzletek polcairól, és a termékeket a vásárlóktól is visszahívják. A kilenc vizsgált tolltartóból három az egészségre káros tiltott lágyítószert tartalmazott, két tempera réztartalma magasabb volt a megengedettnél. Egy ceruzatermék ólomtartalma haladta csak meg a biztonsági határértéket. Ugyanakkor a szakemberek egyetlen vízfestéknél vagy zsírkrétánál sem találtak problémát. De mit csináljunk akkor, ha a megvásárolt tanszer hibás?

Ha nem tetszik, az még nem ok a reklamációra!

A Budapesti Békéltető Testület a napokban kiadott egy ajánlást, amely nem csak a vásárlóknak, hanem az áruházaknak is számos tanácsot fogalmaz meg. Ha például az iskolatáskának, tornacipőnek vagy tornaruhának csak annyi a „baja”, hogy nem tetszik a diáknak, emiatt még nem lehet reklamálni! Ennek ellenére az áruház biztosíthatja: ha a termék nem olyan, mint amilyet vártak, adott időn belül esetleg vissza lehet vinni. Érdemes erre a szülőknek külön rákérdezniük.

Az akciós is ugyanolyan!

Más a helyzet, ha tényleg hibás volt az árucikk, például gyári hiba vagy más hasonló ok áll fenn. Ilyenkor a fogyasztó kérheti a vállalkozástól – a nagy akció ellenére is, mert különbség nincs -, hogy ingyenesen javítsák meg a terméket, vagy ha azt nem tudják, esetleg nem akarják, akkor pedig cseréljék, szintén díjmentesen! Ennek hiányában pedig a vételár leszállítását, illetve a teljes vételár visszatérítését is kérni lehet.

Az áruháznak kell bizonyítania

Ha a megvételtől hat hónapon belül merült fel a probléma, az áruháznak be kell bizonyítania, hogy a hiba oka csak a vásárlást követően keletkezett. Ha ezt nem teszi meg, úgy köteles eleget tenni a fogyasztó fenti igényének! Hat hónapon túli hiba esetén viszont már a fogyasztónak szükséges bizonyítani, hogy eleve hibás volt az árucikk, amit megvett (például egy független szakvéleménnyel). Összességében pedig a hiba miatt a vásárlástól számított két évig lehet reklamálni, ezt követően már nem lehet fordulni a vállalkozáshoz például a kijavítási, kicserélési igénnyel.

Írószer: kevés, lábbeli: sok probléma

Fejér Megyei Békéltető Testület ügyforgalmában, amint Vári Kovács Józseftől, a testület elnökétől megtudtuk, nem jelentkezik külön hangsúllyal az iskolakezdés. Az iskolaszerekkel kapcsolatos reklamációkat a papír- és írószerüzletek saját hatáskörükben elintézik. A tanszerek eleve csekélyebb értékű fogyasztási cikkek, míg a többi, iskolába járáshoz szükséges termékkel kapcsolatos reklamáció (táska, tablet, laptop stb.) az éves ügyforgalom öt százaléka, s éves szinten egyenletesen elosztva jelentkezik. Amint Vári Kovács József kiemelte, a tornacipőkkel kapcsolatos reklamációk általában vagy rövid idejű (pár hetes) használat után vagy a hat hónapos, vállalkozót terhelő bizonyítási teherrel összefüggő határidő lejárta előtt történnek.

A lábbelikkel kapcsolatos kérelmek az éves ügyforgalomban egyébként jelentősebb tételt tesznek és állandó jelleggel tárgyalnak ilyen eseteket.

Kötelező jótállás jár bizonyos vételár felett a tartós fogyasztási cikkekre, amelyeket tipikusan iskolakezdésre vesznek, mint például a 10 ezer Ft feletti zsebszámológép, számológép, diktafon, sporteszköz, hangszer, laptop, notebook, PDA-készülék.

Egyéves garanciát ezekre a termékekre mindenképp kell vállalniuk az áruháznak. Ez azt jelenti, hogy garanciaidő alatti hiba esetén az eladónak szükséges bizonyítani, miszerint az eladáskor a termék még hibátlan volt.

Sőt, ez esetben külön jótállási jegyet is adni kell a fogyasztónak! Ha jótállási jegy átadása mégsem történt meg, úgy a számlával, nyugtával még ugyanúgy lehet a jótállási jogokat (azaz kijavítás, kicserélés, vételár-leszállítás, vételár-visszatérítés) érvényesíteni a jótállási időn belül!

Ha a jótállási jegy megvan, nem követelheti a cég még mellé külön a számla-nyugta bemutatását is. Ez utóbbi csak akkor kötelező, ha esetleg a fogyasztónál nem lenne meg maga a jótállási jegy.

Ha a fogyasztók a vásárlás után azt tapasztalják, hogy hibás a megvett termék, akkor haladéktalanul, de legkésőbb két hónapon belül vigyék azt vissza, amennyiben ezt nem teszik meg, akkor az ebből fakadó kárt ők viselik!

A hibás áru miatt bejelentett igényről jegyzőkönyvet kell felvennie az áruháznak, annak egy példányát a fogyasztónak át kell adni!

Ha kijavításra vette át a vállalkozás a terméket, külön elismervényt kell adni a fogyasztónak arról, mikor mehet érte. Az előírások szerint törekedni kell a 15 napon belül történő kijavításra, vagy az e határidőn belül történő cserére.

Forrás: Fejér Megyei Hírlap