Karácsonyi vásárlás – erre vigyázzunk!


Mit tehet akkor, ha nem a várt ajándékot kapta karácsonyra? Kedvenc könyvével két példányban lepték meg, vagy a nagymama által ajándékozott pulóver nem megfelelő méretű, színű? Mire kell ügyelnie még az ünnepi időszakban, mihez van joga csere esetén?

Termékek cseréje esetén két eshetőség áll fenn. Ha a vásárolt, kapott termék működőképes, csupán az ízlésünknek, méretünknek nem megfelelő, bizony nem minden esetben tudjuk kicserélni. „A minőségileg kifogástalan, rendeltetésszerű használatra alkalmas terméket – csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a mérete – a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy az ilyen jellegű kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni. Akkor lehet kicserélni, ha a vállalkozás vállalt erre vonatkozó extra kötelezettséget. A vásárlás előtt tisztázni kell, hogy a kereskedő adott esetben hogyan jár el. Abban az esetben viszont, ha a vásárolt termék nem működőképes, a kereskedő köteles a terméket három napon belül cserélni, külön eljárás nélkül, ha a termék az erre vonatkozó kormányrendelet mellékletében szerepel. Ha nem szerepel, abban az esetben az általános szabályok az irányadók.” – tájékoztatta a Gazdasági Kalauz olvasóit dr. Vári Kovács József, a Fejér Megyei Békéltető Testület elnöke.

A testületi elnök fontosnak tartja – különös tekintettel a karácsony közeledtére – hogy a termékbemutatók veszélyeivel is tisztában legyenek az olvasók.

„A termékbemutatók célközönsége az idős, 70 év körüli emberek. A folyamat telefonos megkereséssel indul, ezt követően egészségügyi állapotfelmérés – amely rendre a keringési rendszer állapotával kapcsolatos – majd előadás és a termék vásárlása következik.” – mondta dr. Vári Kovács József. A testület elnöke hangsúlyozta, bárki, aki ilyen, termékbemutatókon forgalmazott (nem gyógyászati, hanem közérzetjavító) terméket vesz, döntéshozatal, vásárlás előtt mindenképpen konzultáljon háziorvosával.

„Kérjen tájékoztatást a termékbemutatót tartó cégtől, hogy a vásárlás üzlethelyiségben vagy azon kívül történik. Miért fontos ez? Ha a vásárlást úgy minősítik, hogy üzlethelyiségen kívül történik, akkor fennáll a törvény adta 14 napos vásárlási elállási jog. Például, ha a vásárló meggondolja magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. Azonban, ha a termék értékesítése üzlethelyiségben történik, akkor elállási jog nem illeti meg a vásárlót. Fontos tovább, hogy kérjünk a szerződés megkötése előtt a termék működésével, hatásaival kapcsolatos – a polgári törvénykönyv által is kötelezővé tett termékismertetőt.” – tájékoztatott Dr. Vári Kovács József.

Összefoglalva az elnök elmondta, hogy vásárláskor mindenki őrizze meg a termék, szolgáltatás bizonylatát, okmányát. Ha olyan terméket vásárolunk, amely törékeny, még a termék átvétele mindenképpen előtt vizsgáljuk meg az épségét, a későbbi kínos viták elkerülése végett.

Ha mégis vitás problémánk adódik egy termék, illetve szolgáltatás kapcsán, akkor a Fejér Megyei Békéltető Testület várja a kérelmezőket a Gazdaság Házában.

Fejér Megyei Békéltető Testület, Gazdaság Háza, Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6. Telefon: 22/510-310. Információ: www.bekeltetes.hu és www.bekeltetesfejer.hu.

A Fejér Megyei Békéltető Testület működését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatja. „Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”.